DSC 0414 600 x 338

Fredag d. 17/7. Dag 1
Odense – Auesøya, 6 km.
Link til Billeder: https://photos.app.goo.gl/sAYamhTsHaAKvBPS9

For nogle startede dagen tidligt, da der var afgang fra klubhuset kl. 6.30, men når man bor i Middelfart, så var der afgang kl. 7.05
Vi ramte Hirtshals kl. 11.08, vi skulle senest være der kl. 11.15, så det kunne ikke være mere perfekt. Kaffepausen midtvejs (ca) var selvfølgelig med kage, en lækker hindbær tærte – Tak Thomas.
På færgen havde Peter bestilt buffet, som havde alt hvad ’hjertet begær’, så var bunden lagt til en skøn tur.
Vel ankommet til Lillesand fik vi pakket kajakker nede ved havnen og parkeret biler + trailer, en ½ times gang derfra.
Benny havde valgt en lejrplads, ca. 6 km fra Lillesand, på en ø, som hedder Auesøya, en hyggelig ø med god plads til at campere, et lokum, flere skraldespande og en del får.
Den Chili con Carne med fladbrød, som Anders havde lavet, vagte begejstring kl. 20.00 (ca).
Ved 23 tiden gik vi til ro, selvom det slet ikke var mørkt, Benny havde da brugt tid på at ælte dej til morgenmaden. En dejlig start på turen.
Begitte.

Lørdag d. 18/7. Dag 2
Rundt om Auesøya, 12 + 10 km
Link til Billeder: https://photos.app.goo.gl/wd91Qa3NSF9cbR3HA

Vejrguderne varslede regnvejr og regn blev det og vind på op mod 9 m/s.
Efter dejlig morgenmad med Bennys bannochbrød og havregrød blev det aftalt at turen ikke skulle gå udenskærs på grund af blæsten.
Vi kom alle i ro-tøj og var ved at sætte kajakker i vanden, da jeg (Lene) fik kolde fødder på grund af risikoen for lidt store udfordringer og valgte at blive på land. Bent tog samme beslutning.
De andre tog afsted og vi tog i stedet på vandretur rundt på øen. Da vi kom om på den anden side af øen var vandet totalt i ro og ingen blæst at spore, vi fik øje på de andre men fortsatte vandreturen.
Turen fortsatte op ad klipperne og gennem fyrreskov med blåbær i bunden.
Efter turen satte vi os til at spille et spil Bent havde med (4 på stribe med brikker, som hver har 4 funktioner/værdier, det er mega svært at overskue alle 4)
De andre kom tilbage til frokost og havde oplevet en del, nu havde Anders endelig lidt udfordring på turen. De nåede at ro 12 km.
Om eftermiddagen havde vinden lagt sig og vi roede alle en tur på ca. 10 km, derefter var det tid til en badetur og en morfar.
Bagefter tog Begitte og Bent på vandretur og vi andre sad og hyggede under den opstillede tarp.
Vi fik lavet aftensmad, der bestod af Cog au vin, samt blåbær tærte til dessert.
Aftenen gik lystigt afsted og folk fik på skift nye navne.
Regnen væltede fortsat ned, men med hjælp fra tarpen og læ sad vi godt. Uden tarpen havde det ikke været sjovt.
Lene.
Imens Lene og Bent udforskede Auesøya fra landsiden, roede vi andre rundt om øen, det var kun de første 500 m, som var i modvind, men heldigvis ikke så vilde bølger. Derefter blev det stille vand rundt om øen, indtil vi kom ud og skulle krydse over fra nordsiden af Skogodden til Ålesøya, da blev der meget stille. Målet var at komme ud og se Homborøyas fyr. Vi kom, vi så og så var der en enkelt, som gerne ville ud til selve fyret, men det blæste stadigvæk og klokken var ca. 11.45, jeg vendte kajakken og resten fulgte efter, vi kunne jo ikke komme for sent hjem til frokost med Lene og Bent (det var slet ikke pga vejret og bølgerne!!!)
Begitte

Søndag d. 19/7. Dag 3
Auesøya – Ydre Maløya, 30 km.
Link til billeder: https://photos.app.goo.gl/wmkS3U1JKu8239Yg9

Vi stod op i tørvejr og fik den uundværlige havregrød med alskens godter på, efterfulgt af Bennys uforlignelige bannochbrød. Så er man klar til dagen.
Vi roede om i Bufjorden og så vores gamle lejrplads fra forrige tur hertil og spiste frokost inden vi roede gennem Reddalskanalen og endte i Reddalsvannet, uden at finde et godt kaffepause sted, det lykkes dog i kanalen.
Derfra næsten op til Grimstad, overfor til et, efter første indtryk, norsk cirkus med min. 20 både i en lille bugt, men ok efter en tid. Aftensmaden, stegt makrel købt i Reddalskanalen, friskfanget, sælgeren var en måske 10 år gammel norsk dreng med handelstalent.
Anders

Mandag d. 20/7. Dag 4
Ydre Maløya – Merdø, 22 km.
Vind 3-6 m/s, SSV, Afg. Kl. 10.15.
Link til billeder: https://photos.app.goo.gl/t5kCkZerp8C9vLVe8

Vi sejlede friske ud – ingen var blevet forstyrret af hverken børn eller klokkefår!!! Kursen blev sat mod Grimstad, efter en kort tur kunne vi nyde en fadøl på byens torv, det blev fulgt op af en frokost-burger på byens ’apotek’.
Med ekstra sul på kroppen satte Benny kursen mod nordøst – udenskærs. Vi roede og roede en meget lang tur til vi endelig nåede Merdø. Klokken var 19.30 da vi gik i land! Dagens etape var 22 km. Med Thomas’ kyndige vejledning, lykkedes det Benny og Peter, at stege norske ørreder og braiserede blomkål serveret kl. 21.00.
Peter

Tirsdag d. 21/7. Dag 5
Merdø – Ærøya, 19 km.
Link til billeder: https://photos.app.goo.gl/QfWYQzfZL1CrSxFJ8

Efter en hård, lang og strabadserende dag skulle vi have en kort og afslappende tur.
Planen var at vi skulle møde Eva Anette i indsejlingen til Arndal. Det lykkedes fint og gensynet var dejligt.
Efter diverse knus og velkomsthilsener fortsatte turen ind til Arndal. Her gik Peter i land for at købe ind til dagens aftensmad. Vi andre roede videre ind i en kanal, Tromøyasundet, hvor vi roede et par km inden vi vende om og roede tilbage og fandt Peter.
En kort tur videre til Arndal kajakklub, hvor vi skulle spise frokost. Arndal er en flot by med mange smukke hvide huse på klipperne ned mod vandet.
Efter en god frokost, hvor Eva Anette gav øl og porsesnaps roede vi videre i Nidelvea, hvor der var en voldsom trafik af lystbåde.
Ude af elven roede vi over til Ærøya, hvor vi gik i land på en dårlig strand med store sten. Her lavede vi lejr for natten. Aftensmad med koteletter af lamme svin.
Bent.

Onsdag d. 22/7. Dag 6.
Ærøya – Bufjord Camping. 22,4 km.
Link til billeder: https://photos.app.goo.gl/qc6G4vFBfViRwJKu5
Vi startede dagen, som altid med Bennys hjemmebagte brød, havregrød og tilbehør. Derefter pakning, som igen tog over en time, men vi bliver bedre dag for dag. Vi fik kajakkerne i vanden én efter én ved hjælp af Bennys nye paddelflow, som blev brugt til at få kajakkerne ud over klipperne. Et roligt kryds til kysten, hvor vi tog første pause for at få fyld vand op og komme af med affald. Det blev også til kaffe og lidt sødt. Videre ud i det åbne hav med bølger op til en meter, samt godt med refleks bølger. Bents skulderskade brød op igen, så han fik en snor af Anders. Vi kom i roligere vand og fandt en dejlig sandstrand, hvor vi fik vores frokost, men da vi havde fået det hele frem, kom det norske militær sejlende forbi i en mindre kanonbåd, med pæn fart, hvilket gav nogle store hækbølger. De fik vores kajakker fri af stranden og fyldt med vand, vi fik meget travlt med at rede, hvad redes kunne – total kaos.
Vi fik vores frokost og et hvil, videre syd på, med et noget brugt mandskab, men nu i roligt vand, dog noget vind. Der blev foreslået pause med is, men der er ikke mange ishuse langs kysten, så forslaget lød på en campingplads, hvor vi havde været inde og hente vand på vej op, men vi kom først frem 17.30 og boden lukkede kl. 17.00, så ingen is og noget triste og meget trætte kajakroere blev enige om, at blive på pladsen for natten og nyde vores tørkost.
Thomas.

Torsdag d. 23/7. Dag 7.
Bufjord Camping – Tingsager familiecamping (Lillesand). 15,8 km
Link til billeder: https://photos.app.goo.gl/VhtBJ4kq8iRn3YMbA

Vi var aftenen før blevet enig om at stå en time tidligere op, for at komme tidligt på vandet. Grunden til det, var at vejrudsigten lovede stille vejr først på dagen, men lidt før middag ville det begynde at blæse op fra en sydlig retning. Som vejrudsigten lovede, blev det en stille og solrig morgen og der blev hurtigt sol og varme i det hjørne af terrassen på campingpladsen hvor vi havde anrettet os.
Havregrød og bannock brød blev hurtigt indtaget, der blev vasket op, ryddet op, pakket sammen, og klokken 9:00 var vi på vandet! Frygten for en modvind på 8m/sek. Kan godt sætte fut i kajakfolk. De 2 foregående dage havde vejrudsigten snydt mig, ved at love vind fra nordvest, men hvor det så i stedet blev vind fra syd først på dagen, for så først at dreje om til den lovede retning senere på dagen. Jeg var lidt bekymret for om vejrudsigten igen ville snyde mig, da det første stykke fra Bufjorden til Homborsund, ville være et forholdsvis åbent stykke. Der var ingen grund til bekymringer, vandet var stille, vinden var svag, og det gik i pænt tempo op til Homborsund, og der var tid og overskud til at tag billeder med det smukke Homborsundfyr i baggrunden.
Efter Homborsund kom der også et lille åbent stykke, som kunne blive lidt ubehageligt, hvis der var for meget vind fra syd. Også her nåde vi forbi mens det stadigt var stille vejr. Resten af vejen ville det være så meget indenskærs, at det ville blive stille og roligt og behagelig roning (troede jeg).
Vi nåede ned til vores lejrplads, fra de 2 første dage, hvor vi indtog formiddagskaffe og lidt rester af godterne. Når jeg nu lovede behagelig roning resten af vejen, og der kun var ca. 8 km. tilbage, havde vi jo god tid. Så der blev sat tid af til en formiddagslur. Imens kunne vi høre og mærke det langsomt blæste mere og mere op!
Vi havde på forhånd besluttet at vi ville nå campingpladsen i Lillesand til frokost, så efter en kort formiddagslur drog vi afsted. Jeg sagde til Lene at hun ikke behøvede rojakke, for det ville blive solrigt og i læ resten af vejen, men Lene tog alligevel en på.
Det første stykke rundt om Auesøya var forholdsvis smalt, men alligevel opstod der nogen vindtunnelere, som gav lidt modvind, (godt Lene alligevel tog jakke på). På den anden side af Auesøya, skulle vi ca. 2 km. I syd sydøstlig retning, inden vi skulle igennem det smalle Grunnesund, ind mod Lillesand. De 2 km. havde jeg set på mit søkort, at vi stadig skulle være i læ af nogen skær. Det viste sig at det var nogen flade skær der ikke gav ret meget læ. Så vi blev udsat for 2 km. hård modvind på ca. 7-8m/sek. Alle klarede det dog fint, og belønningen kom da vi roede det sidste stykke ind til Lillesand, igennem Grunnesund, som var et smukt farvel til den sydøst norske skærgård.
Vi fik en plads på campingpladsen. En ok, men dog lidt forblæst plads, hvor vi kunne ligge samlet og uden at skulle bære kajakkerne alt for langt.
Resten af eftermiddagen gik med frokost, hente trailer, pakke ud, sætte telte op, drikke kaffe, hygge og få et bad og rent tøj på, så vi kunne tag ind til centrum og finde et sted at spise. Vi fandt et sted der hed TT-Beach, der ude fra så godt ud, så det valgte vi. Servicen var dog ikke helt i top. Flere af de retter vi havde valgt, var de løbet tør for, og da maden endelig kom, havde de glemt det Anders skulle havde. Han fik så først hans mad da vi andre næste var færdig. Vi forsøgte at få lidt kompensation for den manglende service, men det lykkes ikke. Den eneste kompensation, var at maden faktisk smagte godt. Vi valgte så at springe kaffen over her og gik i stedet op til en isbutik med italiensk is, som vi havde spottet på vej til byen. Den lille butik med eget ismejeri hed Lillis Gelato Café, og her kunne vi både få dejlig is og en god kop kaffe.
Tilbage på campingpladsen, satte vi os til at drikke resten af Bents rom. Da den var drukket og det så småt begyndte ar regne, kunne vi lige så godt gå i seng, og falde i søvn til regnens trommen på teltdugen.
Benny

Fredag d. 24/7. Dag 8
Lillesand – Middelfart/Odense. 0 km.
Link til billeder: https://photos.app.goo.gl/eHbmbdbC4vdxTWVz5

Vi vågnede også til regn, regn og atter regn. Der var heldigvis en lille opholdsstue, den indtog vi til vores morgenmad, som var uden bannock brød og havregrød, i stedet fik vi rundstykker fra Menu, men vi skulle jo heller ikke ro.
Teltene blev pakket våde og vi kom afsted mod Kristiansand. Benny og Peter skulle finde et sted, hvor vi kunne få en kop kaffe, inden vi kørte ind på havneområdet til færgen, men vi endte i en spillebule, som ikke solgte kaffe, med mindre vi satte os til at spille. Kaffen købte vi, da vi holdt og ventede på færgen, måske ikke det bedste, men det var kaffe.
Der var bestilt mad om bord på hurtigfærgen (Fjord Line) en katamaran færge, denne gang var det portionsanretninger. Turen over var en hård omgang for mange, bølger op til 2 m, indtil vi nåede Hirtshals. Derefter gik turen gnidningsfrit sydover til Fyn. Dejlig ferie med mange gode snakke mellem skønne venner.
Begitte.

oldlogo

Seneste ture 2020

Lørdag d. 14-11 EnebæroddeLørdag d. 14-11 Enebærodde

Turberetning for 14. november Turleder: Sjak Deltagere : Kaj, Hanne, Asger, Bent, Lars Erik, Yvo [ ... ]

Flere artikler

Seneste ture 2019

Søndag d. 29-12 EnebæroddeSøndag d. 29-12 Enebærodde

Turleder Sjak
Deltager: Hanne, Mogens, Kaj, Bjarne, Henrik, Jess, Dorthe, Lene, Bent, Begitte [ ... ]