Deltagere: Sjak, Carsten, Marianne, Stig, Helle og Erik T (lørdag)

Turen gik til Faldsled, hvor det skulle vise sig at Sjak havde en ubebygget grund hvor vi kunne slå os ned. Der var sågar adgang til både el og vand, så det var jo den rene luksus.

Efter en kop kaffe med Mariannes sunde kager og meget usunde jordbærcreme (begge dele smagte himmelsk) slog vi Lavuen op, og så var vi klar til at komme på vandet. Vi lagde ud med et besøg i Faldsled havn, for lige at se om Alex havde kaffe på kanden. Skibet fandt vi, men der var ingen hjemme. Så gik turen mod Vigø, hvor vi gik i land og spiste de medbragte madpakker og delte en vandmelon. Det tog dog lidt tid at få melonen op af kajakken, for jeg havde syntes jo at det var fantastisk smart, at den lige nøjagtig kunne gå ned i pakkelugen, men havde ikke lige tænkt over hvordan man så får den op igen. Med assistance fra Stig fik vi styr på min melon, og så var det jo bare at nyde mad og sol.

Vi besluttede at sejle Vigø rundt, en fantastisk tur med aftensol og havblik. - Og så var det jo heller ikke så ringe at have en ornitolog med på turen...

Da vi kom tilbage til Faldsled smed vi kludene og tog en dukkert i det 20 grader varme vand ( ja jeg ved ikke rigtig hvor Sjak og Carsten blev af...). Tilbage i lejren var der dømt hygge og bål indtil det blev for køligt, og vi gik til køjs.

Næste morgen kom Erik med frisk morgenbrød. Vi nåede dog lige en dukkert inden (igen havde Sjak og Carsten pludselig så mange gøremål, så de nåede ikke med i vandet). Vejret havde ændret sig siden vi gik i seng. Nu var det i stedet blæsende, men da der ikke var nogle nybegyndere med på denne begyndertur, besluttede vi at satse på en tur omkring Illum. Vi sejlede igen hen mod havnen, ud mod Vigø, forbi Horsehoved og omkring Illum. Frokosten indtog vi efter at vi havde rundet spidsen. Her forsøgte vi også at tørre tøj. Vi havde ikke våddragt på, da vejrudsigten havde lovet sol, en ikke helt klog beslutning. Allerede da vi steg i kajakkerne blev vi våde pga bølgerne.

Undervejs mødte vi et fantastisk fugleliv, med bl.a. Edderfugle med unger og edderfugleredder. Jeg overvejede at samle dun til en pude, men da vi talte om hvordan de skal renses, syntes jeg alligevel det blev uoverskueligt.

Den sidste strækning tog vi i lige linie fra Illum mod Faldsled. Ja det vil sige så lige som det nu lod sig gøre, for blæst og bølger kom skråt bagfra, så der var lidt udfordringer. Det lykkedes os alle at komme over uden vandgang, men stilmæssigt var der plads til forbedring. Og så var der lige det problem at Mariannes kajak ville styre mod venstre og Eriks mod højre, men med hjælp og en line fra Sjak nåede også Mariannes kajak i land det rette sted.

Vi sluttede af med kaffe og Mariannes fantastiske kager. Super god tur.

Helle

Seneste ture 2023

Vejlby Fed d. 16-12Vejlby Fed d. 16-12

Turleder: Carsten
Deltagere: Erik R., Maria, Hong, Bent, Yvonne og Lene J.